reklama

Lesk a bieda osemročných gymnázií

Priemerný žiak sa stal obeťou stretu konceptu výberových škôl a konceptu inklúzie. Komu pomáhajú a komu ubližujú osemročné gymnáziá?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (8)

Po revolúcii v roku 1989 prišla obrovská chuť po zmenách. Inšpirujúc sa vyspelým západným svetom sme na Slovensku začali bezhlavo meniť koncepcie, dokonca aj tie, ktoré sa osvedčili. Inšpirácia sa hľadala aj v minulosti, pomaly v časoch Márie Terézie. Tu objavili novodobí pedagogickí experti a tvorcovia nového spoločenského systému staré reálne gymnáziá. Možno z nostalgie za starými časmi oprášili túto myšlienku, stavajúc sa do pozície veľkých novátorov.

Rodičia detí, ktoré sa dostali do „vybranej“ spoločnosti svojich rovesníkov, v takto vytvorenej novej škole, môžu byť určite spokojní. Nielen že dostávajú viac vzdelania napr. v jazykovej príprave, či inej špecializácii, ale rodičom odpadá aj problém výberu strednej školy. Dieťa už má prirodzene naštartované na vysokú školu. Musím však dodať, a to z vlastnej skúsenosti, že veľa detí na tejto ceste zlyháva. Neviem či chýbajú ambície, zodpovednosť, alebo jednoducho deti idú cestou, pre ktorú sa rozhodli rodičia, nie oni sami. Skrátka percento úspešnosti štúdia na VŠ bolo často nižšie u absolventov osemročných gymnázií ako u absolventov, ktorí skončili štvorročné štúdium gymnázia.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

A teraz z iného pohľadu. Tých talentovanejších zo základných škôl berieme a dávame im šancu rozvíjať sa. Na druhej strane tí, ktorí sa ostanú vzdelávať tradične – 9 rokov v základnej škole, tým dávame za partnerov často deti, ktoré nestíhajú základné vzdelávacie procesy. Deti, ktoré potrebujú často pomoc špeciálnych pedagógov a ktorým by sa určite lepšie darilo v špeciálnych školách. Tie tlačíme /rodičia/ do základných škôl, aby neboli vylučovaní z kolektívu „normálnych“ detí. Upravujeme stupnice hodnotenia, robíme špeciálne plány, žiadame asistentov, psychológov a špeciálnych pedagógov. Pýtam sa: A čo priemerný žiak? Ten akoby bol na periférii pedagogického záujmu ministerských úradníkov. Azda preto, že je priemerný. Chodí do priemernej triedy, nepotrebuje špeciálne opatrenia, rodičia nie sú v strese z jeho „výnimočnosti“. Má však smolu, že jeho nadanejší spolužiaci sa rozhodli pre osemročné gymnázium a spolu s ním je v triede niekoľko detí, ktoré si vyžadujú špeciálnu starostlivosť špeciálnych pedagógov. Priemerný žiak je niečo ako obeť stretu konceptu výberových škôl a konceptu inklúzie. Vďaka odlivu nadaných detí sa stáva v triede nadpriemerný a prakticky definuje úroveň vzdelávania. Na vysokú školu prichádza bez prijímacích skúšok a znovu je nadpriemerný a definuje úroveň vzdelávania. Tentokrát možno aj preto, že jeho šikovnejší kolegovia šli študovať do zahraničia.

Ján Slosiarik

Ján Slosiarik

Bloger 
  • Počet článkov:  10
  •  | 
  • Páči sa:  17x

Učiteľ, absolvent MFF UK Bratislava (1983). V súčasnosti učiteľ na ZŠ s MŠ Juraja Slávika Neresnického v Dobrej Nive. V minulosti (1999-2015) riaditeľ Gymnázia Andreja Sládkoviča v Krupine. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

73 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu