Integrácia žiakov na základných školách by nemusela mať až taký nárast

Autor: Ján Slosiarik | 14.8.2019 o 8:00 | Karma článku: 1,80 | Prečítané:  657x

Memorovanie znie v dnešnej dobe takmer ako nadávka.Ako keby sa zabudlo na to, že pamäťové schopnosti je potrebné rozvíjať a sú informácie nevyhnutné pre človeka, ktoré si musí zapamätať a vedieť ich hneď použiť...

Súčasná doba je veľmi poznačená ľudskou snahou byť úspešný. Pre niekoho je to mať významné spoločenské postavenie prípadne  mať veľa peňazí či veľký majetok, či prácu v ktorej sa mu darí, alebo mu stačí mať zabezpečenú rodinu s vydarenými deťmi. Určite každý ľudský jedinec sa o to snaží, resp. by sa mal o to snažiť, avšak miera celkového výsledku a samotnej spokojnosti jednotlivca je u každého rozdielna.

V poslednom čase si všímam, že niektorí rodičia veľmi citlivo vnímajú svoj úspech a vlastný „ imidž“ aj cez úspechy svojich detí v škole. Ak nedosahujú výsledky podľa ich predstáv a nezmieria sa často s objektívnymi príčinami – dané fyzickými i psychickými schopnosťami dieťaťa, nastupuje integrácia. Často sú však za týmto neúspechom i subjektívne príčiny. A možno by nebolo potrebné ani hľadať pomocnú barličku na to, aby dieťa nebolo hodnotené horšou známkou prípadne neopakovalo ročník. Možno by stačilo len viac sa dieťaťu venovať doma, a nie vybavovať „papier“ na Pedagogicko-psychologickej poradni, kde často ich odborní pracovníci napíšu taký posudok, aký im nadiktuje rodič. Vyhnú sa tak zbytočným kontroverziám. Veľmi si vážim tých rodičov, ktorí triezvo s pochopením vnímajú predpoklady a možnosti svojho dieťaťa, spolupracujú s učiteľmi a spoločne hľadajú tie najlepšie možnosti pre jeho vzdelanie a výchovu.

Určite týmto javom či anomáliám napomohli aj  teórie niektorých odborníkov, že snáď z každého dieťaťa môže byť obrazne povedané minister, len záleží od foriem, metód, prístupu, atď.... Ako keby nevedeli, že každý človek má určité dispozície a Gaussova krivka platí aj pre rozdelenie ľudskej populácie. Väčšina z nás patrí do priemeru. Samozrejme to, kam sa každý jednotlivec  ďalej posunie, závisí aj od toho, ako je vedený rodičmi, učiteľmi, ale tiež aj od vlastných schopností a ambícií. Dôležité je však, aby na konci tohto procesu bol človek schopný úspešne vykonávať prácu, ktorá ho baví a tiež, aby získal všetko, čo charakterizuje dospelého jedinca. 

Jedným z mojich ďalších postrehov je fakt, že často absentuje seriózna domáca príprava na vyučovanie. Niektorí rodičia podľahli ilúzii, že dieťa sa má naučiť všetko v škole a doma snáď nie je treba zobrať knihu do ruky. Ale bez systematickej domácej prípravy však žiak nemôže napredovať. Naučiť sa slovíčka z cudzieho jazyka, či prepočítať si príklady z matematiky, a utvrdiť si tak prebrané učivo je nevyhnutnosť. Áno, je to „stará škola“, ale táto nová priniesla aj to, že niektorí žiaci aj na strednej škole chodia do školy s jedným zošitom a o príprave na vyučovanie sa nedá ani hovoriť. 

No a skutočnou čerešničkou na torte v týchto novodobých teóriách je slovíčko „memorovanie“. To je už snáď ako nadávka. Ako keby sa zabudlo na to, že pamäťové schopnosti je potrebné rozvíjať a sú informácie nevyhnutné pre človeka, ktoré si musí zapamätať a vedieť ich hneď použiť – násobilka, vybrané slová,.... Však ani herci, keď hrajú Shakespeara či recitujú Hviezdoslava, tak si nevymýšľajú a nerozprávajú, čo im slina prinesie na jazyk.

Chápem, že v súčasnej dobe rodičia nemajú veľa času na svoje deti, ale mohli by sa trochu zastaviť a zaspomínať si na svoje školské roky. A možno by mohli aj viac  vyžadovať od svojich detí, i keď na druhej strane treba otvorene povedať, že obsah učiva sa oproti minulým rokom dosť zredukoval a nároky učiteľov na vedomosti žiakov klesajú. Nech nepodľahnú predstave, že škola je len o zábave a hraní sa. Je aj o učení, a občas si treba aj sadnúť k domácej úlohe, či naučiť sa básničku...

 

Ján Slosiarik

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Píšu Arnab Das a Jacek Rostowski - Fórum

Nemecký vrchol končí, nasleduje návrat Francúzska

Čo znamená nová situácia vo svete pre európsku integráciu.


Už ste čítali?